Rundrejse i Cambodja

Det er blevet søndag i Preah Sdach igen, og den landlige stilhed, som kun udfordres af sporadiske hanegal og en meget velkommen brises sagte vislen i træernes blade, har indfundet sig og erstattet halvanden uge med væsentligt mere fart over feltet. Vi har nemlig rigtig været på rundtur i Cambodja! Vi kom forbi turistmekkaet Siem Reap, den sydlige tropeø Koh Rong Samloem og så den utroligt hyggelige by Kampot omgivet af cambodjas smukke natur. Her kommer et blogindlæg, der ikke handler så meget om volontørarbejde, men vi synes, vi har så meget at fortælle!

Vi kom forbi en vaskeægte tropeø på vores tur!

Siem Reap - tilbage til vestlighederne

En tidlig tirsdag morgen gik turen med først taxa og derefter minibus nordpå ad Cambodjas bumlede veje. Destinationen var Siem Reap - Cambodjas næststørste by, som er kendt for de mange store templer ved Angkor Wat. Det var lidt et kulturchok at komme hertil, for pludselig var der vestlig mad, store butikscentre med aircondition og ikke mindst en rigtig madras inden for rækkevidde! Alle disse ting fandt vi os dog hurtigt til rette i, og på mange måder føltes meget af det helt hjemligt.

Jakob, Emilie og Sarah

Vores tur til Siem Reap bød også på et kærligt gensyn med de to andre Danmission-volontører Emilie og Sarah, som på billedet ovenfor er i fuld gang med vores gensynsmiddag. Det var en godt at mødes med dem igen efter knap halvanden måned på hvert vores sted, og der blev delt en masse volontørerfaringer.
Emilie og Sarah var dog ikke de eneste volontører, vi mødte, for vi havde også fornøjelsen af at bruge en del tid med de tre volontører for Luthersk Mission i Siem Reap, som både inviterede på brætspil, til gudstjeneste og en dag tog de os med ud til en silkefarm uden for byen. Gudstjenesten var lidt anderledes end her i Preah Sdach, så her er lige en kort video af, hvordan sådan en også kan se ud i Cambodja.

Silkeproduktion er en omstændelig proces!

Dagene i Siem Reap gik altså i godt selvskab, og vi havde nogle gode dage som turister! Byen tilbød alt, hvad man kunne forestille sig af markeder, restauranter osv., og vi havde rig mulighed for at tanke op af eksotiske ting som pizzaer, burgers og en enkelt grøn Tuborg, hvilket var tiltrængt efter godt en måneds faste fra herligheder som disse!

Nu er vi jo ikke rejst til Cambodja for at opleve vestlig kultur alene, så der gik bl.a. en dag med at besøge en landsby, som er kendetegnet ved dens underlag, som ikke er jord, men vand! Her sejlede vi rundt, som man i andre landsbyer kører, og vi funderede over den lidt specielle tilværelse, det må være, at bo sådan et sted.

Som det hører sig til, når man er i Cambodja, fik vi også udforsket de enorme, gamle tempelbygninger ved Angkor Wat. Det var på mange måder nogle imponerende bygningsværker, og man tør ikke tænke på, hvor mange timers arbejde, der ligger bag hver eneste udskæring i de tusindvis af byggesten, som tager time- og måske dagevis bare at vandre omkring i! Som en bonus var tempelbesøget også en anledning til at hilse på vores venner fra Abildgaard kirke, som brugte deres sidste dag som turister ved Angkor Wat - et godt gensyn!

Vi havde altså fem gode dage i Siem Reap i godt selvskab med såvel volontører som nordjyder i spændende omgivelser!

Selvom det var lidt tidligt om morgenen, så var humøret højt, som det ses her:

Vi hægtede os på vores nordjyske venner ved Angkor Wat.

Til troperne!

Vi tog en natbus fra Siem Reap direkte gennem landet til sydkysten, hvor et par dage i troperne ventede. Her slog vi følgeskab med Jakobs kæreste Emma, og sammen tog vi en færge i solnedgangen ud til den lille fredelige ø Koh Rong Samloem ud for Cambodjas kyst i Thailandbugten.
Her havde vi et par dage, hvor vi boede i noget, der mindede mest om en turistbrochure. Der var smukke solnedgange, hvide sandstrande, turkisblåt havvand at bade i og så var der vandrestier at udforske - alt sammen meget eksotisk for tre midtjyder! Det var dog ikke ren afslapning det hele, for der var ingen veje og dermed heller ingen køretøjer på øen, så al transport foregik til fods ad de (til tider) temmelig udfordrende små stier med al bagagen på ryggen. Det var sjovt og gjorde bare en kold aftendrink endnu mere fortjent!

Der var også mulighed at få luftet trekkingskoene på øen, og det gjorde Jonatan brug af og begav sig af sted på eventyr:

Idyl og smuk natur i Kampot

Efter vores tropeeventyr blev vores trio igen til en duo, da vi forlod Emma og tog til den hyggelige by Kampot. Her var både nationalparker, peberfarme og scootere, der kunne lejes for en slik, så her stod den på vaskeægte roadtrip i et par dage! Vi besøgte Bokor nationalpark, som tidligere har været hjemsted for nogle af de franskmænd, der engang herskede i landet, og i dag lægger jord til bl.a. en stor kinesisk turismeindustri. Natur er der dog stadig, og her var bjergtagende udsigter over Cambodjas sydkyst! Vores scootere ledte os også ad små, hullede jordveje i provinsen, og her kom vi forbi et huletempel, en udsigt over en "hemmelig" sø og så en peberfarm, som vi fik en rundvisning på. Vi kom altså i den grad på opdagelse i Kampot!

Som sagt, kom vi opdagelse i Kampot - f.eks. i den her grotte:

Hjemme igen

Nu er vi så kommet hjem efter vores rejse, og det er, som nævnt, blevet søndag i Preah Sdach igen. Forude venter den sidste måned med undervisning, så på nogle punkter er den en hjemvenden til det kendte. I disse dage strømmer det dog ind med endnu flere studerende her på kollegiet, for i næste uge slutter skoleferien, og der kommer til at være fuldt hus om et par dage. Det betyder nye mennesker, nye måder at undervise på og i det hele taget en lidt ny hverdag. Det er vi spændte på, og vi håber, vi finder godt ind i tilværelsen igen her i Preah Sdach, så vi kan nyde den sidste måned her!

VIDEO: Rundrejse i Cambodja

Der er en masse indtryk efter sådan en rejse, som er umulige at videregive her i bloggen, men her kommer en lille video i håb om at give bare en lille forestilling om, hvilke oplevelser, vi har haft på vores vej.